November bezoekmaand! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Carolien & Robert Jan - WaarBenJij.nu November bezoekmaand! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Carolien & Robert Jan - WaarBenJij.nu

November bezoekmaand!

Door: Caro & RJ

Blijf op de hoogte en volg Carolien & Robert Jan

30 November 2009 | Nederland, Amsterdam

Het lijkt hier nog steeds zomer.. maar het is alweer november! Begin deze maand was het eindelijk zover... na 5 lessen, en vervolgens een lange periode wachten vanwege een kapotte motor en een zieke instructrice, mocht RJ afrijden! Theorie vinden ze hier niet nodig, en na 2 slalommen en een hellingproef had RJ z'n motorrijbewijs! Je kunt al met al niet zeggen dat het sneller gaat dan in NL, maar goedkoper en makkelijker is het in elk geval wel!

Dinsdag de 10e kwam ons eerste bezoek van deze maand aan: Neline en haar moeder! Ze hebben heerlijk genoten van het mooie weer, we hebben het bekende rondje eiland gedaan, en hebben een paar keer samen gegeten. Het was erg leuk om elkaar weer te zien!

Woensdag de 11e was het Sint Maarten dag! Vorig jaar hebben we daar vrij weinig van mee gekregen omdat Caro toen met dengue op bed lag, maar nu niet! Een paar weken lang hebben we met een team van 10 personen getraind voor de jaarlijkse estafette-loop rondom het eiland! Het is maar een km of 3.5 per persoon, maar door de heuvels en de hitte is het stiekem toch best pittig! We zijn uiteindelijk 17e van de 52 teams geworden, dus dat is lang niet slecht! Al waren er jeugdteams van Anguilla die nog veel beter liepen.. op blote voeten!!

Hoewel dat lopen nu dus lekker gaat ;-), liepen we al een tijd met het idee om misschien een nieuwe auto te kopen.. Je betaalt hier immers geen BPM, en als je de auto minimaal een half jaar in het buitenland hebt (en minimaal een jaar in het buitenland woont), mag je 'm ook zonder BPM invoeren! Dus begon in september onze zoektocht.. Helaas vielen de meeste Europese merken snel af, omdat die alleen aan de Franse kant verkocht worden, en dat is met de euro op dit moment voor ons niet heel voordelig! Daarom gingen we in onderhandeling met de Volkswagen/Ford-dealer.. Maar daar maakten we weer kennis met een typisch staaltje Antilliaans ondernemen: vooral niet je best doen voor de klant, van alles toezeggen, maar niks nakomen.. Uiteindelijk hoorden we van veel collega's dat we het ook veel te Nederlandse aanpakten! Het is hier totaal ongebruikelijk om in een folder precies aan te wijzen welk model je wilt, en met welke opties.. Hier bestellen de dealers gewoon elke paar maanden een paar auto's en je kiest er dus gewoon eentje die ze op dat moment op hun terrein hebben staan! Met die Volkswagen-dealer kwamen we er dus niet uit.. Maar gelukkig kreeg de Honda (ja, Honda..!) dealer nog wel voor het einde van het jaar een paar mooie auto's binnen... Net op tijd hebben we de knoop doorgehakt, want voordat de lading hier aankwam waren er al 8 van de 10 verkocht! Maar sinds vorige week dinsdag zijn we de trotse bezitters van een grey metallic Honda CR-V! Hier vinden ze 'm "zo fijn klein", maar voor NLse begrippen is ie waarschijnlijk best groot!

Dinsdag de 17e was het tijd voor ons volgende bezoek (die we konden ophalen met de nieuwe auto!): Joost & Bas! Wat was het gezellig om mijn broertjes weer te zien! RJ had onze mountainbikes - die wij hier nooit gebruiken - weer wat opgeknapt en die zijn veel gebruikt! Ze logeerden in het Tamarind, waar wij in het begin tijdelijk hebben gewoond, en van daaruit konden ze makkelijk naar Philipsburg en het strand van Great Bay. Ze hebben genoten van het mooie weer, de heerlijke stranden, en de helderblauwe zee! Maar ook veel van het eiland gezien: een rondje rijden met ons, een hele dag vliegtuigen spotten bij Maho, een middagje Marigot, en Joost heeft nog een hele dag wedstrijden gezeild met onze huisbaas (en gewonnen)! Donderdag de 24e vertrokken ze helaas weer, en diezelfde dag moest Caro ook naar Curacao voor overleg inzake het oprichten van een nieuwe centrale bank voor de (toekomstige) landen Curacao en Sint Maarten. Wel spannend om bij deze constitutionele ontwikkelingen betrokken te zijn! Donderdagochtend de 26e vloog ze weer terug naar SXM, waar een uurtje later pap & mam aankwamen! Wat een gek idee dat het alweer een jaar geleden is dat ze hier waren.. het eerste bezoek dat alweer voor de 2e x langskomt! Gister zijn we met z’n 4en naar Pic Paradis geweest en hebben we heerlijk gegeten in Holland House, donderdag gaan ze een dagje naar Statia, en vrijdag ga ik met papa parasailen! Dan nog Sinterklaas vieren, en dan vliegen ze volgend weekend weer terug naar NL. Wij moeten daarna nog 1 weekje werken, en dan kunnen we even bijkomen van al het bezoek, haha, tijdens een cruise naar St Kitts, de British Virgin Islands, en St Barths!

• 30 November 2009 - 16:01

Sophie:

je gaat toch ook nog wel segwayen met pap ;-)???

Leuke foto's, leuk om (eindelijk) weer eens een verhaaltje te lezen!

geniet er lekker van met mam en pap!!!

• 30 November 2009 - 17:46

Zussie:

Geniet van de "winter"" daar. hier hebben we de op een na zachtste november sinds tijden. Ook niet slecht hoewel handschoenen op de fiets al wel fijn zijn...
    Groetjes,
    Zussie

• 30 November 2009 - 18:51

Gaby:

Hey RJ! Welcome to the club. Heb je je rijbewijs, koop je een auto.... Nou ja, anders verbrand je daar ook maar natuurlijk.... Ben wel weer jalours op de foto's, wat een weer daar zeg. Maar over een dikke week zit ik ook met de kont in de zon. Bruiloft in Sydney...

Groet,

Gaby

• 30 November 2009 - 20:28

Celine:

Leuk om ook jou verhaaltje weer eens te lezen met foto's :D. Mooie auto trouwens! Hier is het echt herfstweer: koud en regenachtig :(.

Leuk dat er zoveel bezoek is gekomen! Geniet van jullie vakantie!!!

• 01 December 2009 - 07:34

Buufjes:

He he, eindelijk weer eens iemand die geen "groene" prius aanschaft maar gewoon een slurpende terrein auto. Heel goed, hij zal niet misstaan in het straatbeeld!
    Geniet nog van het mooie SXM. Al heb ik de BBQ al voor jullie klaar gezet, het weer zal wel even aanpassen worden.

• 01 December 2009 - 08:58

Pa En Ma De W:

Erg leuk om weer een verhaal van jullie te lezen. Na alle regen van de afgelopen dagen zijn de foto's een feestje. We krijgen steeds meer zin in onze reis in januari. Liefs ma en pa

• 02 December 2009 - 09:55

Bas:

We genieten nog steeds na van onze heerlijke vakantie bij jullie! Leuk om het nu even terug te lezen en de foto's er weer bij te zien. Papa en mama zijn ook een hoop aan het doen las ik! Lekker dat jullie zelf ook al bijna op vakantie gaan! Tot snel. X Bas

• 03 December 2009 - 10:23

Mies:

Leuk al die foto s. Wij volgen jullie belevenissen. Veel plezier met Carla en Joost en veel groetjes.
    Mies en Paul